Dag Ho Chi Minh en hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag Ho Chi Minh en hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag Ho Chi Minh en hallo Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Mei 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Dat was gister een kort nachtje want om 07.30 gingen we met de taxi naar t busstation. Tenminste dat was de bedoeling maar er was nog geen taxi gebeld vanuit t hotel. Ink had t gister 3x gevraagd en t adres laten zien waar we heen moesten maar niks geregeld dus. Dit hotel was denk wel 1 van de slechtste want ze konden echt niks regelen of begrepen weinig. Maar goed taxi zou er over 10 minuten zijn en dat klopte wel aardig. Adres wisten ze niet en die chauff sprak geen Engels dus briefje laten zien en gelukkig zag Ink dat hij t niet goed intoetste op z'n navigatie want daar was die al ff mee bezig. We waren nog op tijd en om 08.45 vertrok de bus. Er was plek genoeg dus ieder hadden we 2 stoelen dus konden lekker slapen. Eerste stop was aan de grens van Vietnam want daar moesten onze visums geregeld worden. Iemand van de busmaatschappij verzamelde alle paspoorten en vulde alvast voor iedereen de formulieren in. Het enige wat wij moesten doen was $35 pp lappen. Bij de grens moest iedereen de bus uit en mee naar de douane om daar de papieren te krijgen. Dat duurde ff en 1 voor 1 werd je naam omgeroepen ( wat natuurlijk helemaal fout uitgesproken werd dus t was meer kijken of je je paspoort zag) en kon je je paspoort ophalen en liep je aan de andere kant t gebouw weer uit. Allemaal de bus weer in en 5 minuten later reden we Cambodja in en moesten we weer allemaal de bus uit om de juiste stempels in je paspoort te krijgen en voor wederom de paspoortcontrole. Dat ging op dezelfde manier dus eerst je paspoort inleveren en daarna werd je naam weer geroepen en moest je voor controle langs de douane waar vingerafdrukken etc werden genomen. En nu waren we dus in Cambodja!! Steef gelijk een nieuw simkaartje voor z'n mobiel gekocht en we reden verder richting de hoofdstad, Phnom Penh. We zijn onderweg nog 1x gestopt voor een hele snelle lunch maar die hebben we ff over geslagen want dat restaurant zag er niet echt lekker uit dus Ink alleen een beker met Noodles gekocht waar je heet water bij moet gooien en Steef had nog een voorverpakt (lekker pittig) broodje bij een supermarkt gekocht. Voornamelijk heeft Cambodja 2 baanswegen en duidelijk minder ontwikkeld dan Ho Chi Minh. Af en toe wat gaten en heel hobbelig en vooral toen we net de grens over waren heel veel casino's. De bevolking is ook wat donkerder dan de Vietnamezen en hebben wat meer weg van Indiërs. Veel gebouwen zijn ook echt verrot, half afgebroken of verlaten. Rond 15.00 kwamen we aan op t busstation wat midden op een markt was dus t was er super druk, heet en t stonk verschrikkelijk. Hier zie je weer veel tuktuk's rijden dus na wat onderhandelen alles in de tuktuk geladen en naar t hotel gegaan. Toen zijn we gaan lopen naar een groot winkelcentrum in de buurt want Ink der geheugen op der telefoon zit bomvol en de enige mogelijkheid is, na een heel hoop gezoek en gedoe (Steef heeft zelfs nog met Apple gechat) om alle foto's en filmpjes op een USB stick te zetten om zo alles van m'n mobiel af te kunnen halen. Winkelcentrum gevonden maar daar waren ze best duur en onderweg hadden we al een copyshop gezien waar computers stonden en ze ook USB sticks verkochten maar dan voor de helft. In t winkelcentrum nog zonnebrand gekocht en toen weer terug naar die copyshop. Daar leek wel een bom ontploft want overal lagen vellen papier en t was 1 bende, ouwe computers en heet maar oké we waren al blij dat we dit gezien hadden. Toen dachten we dus ff die foto's te kopiëren en daarna lekker op tijd te gaan eten en naar t hotel te gaan. Lange reis gehad en gister ook niet veel geslapen dus we roken ons bedje al...
Mispoes!! We hebben van 17.30 tot 21.00 in die kut copyshop gezeten!!! Wat duurde dat langgg en we moesten heel lang wachten voordat alles eerst op die computer daar stond en daarna nog eens op die USB stick. Weglopen kon ook niet want alle mappen moesten 1 voor 1 gekopieerd worden want toen we alles geslecteerd hadden liep dat hele ding gelijk vast dus er zat niks anders op dan heeeel veel geduld te hebben en maar te wachten en wachten. Die tent ging om 19.00 dicht dus ze begonnen om 18.45 met opruimen, alle lichten uit, computers uit, scooters werden naar binnen gereden en andere mensen stuurden ze weg die nog naar binnen wilde. Dus wij waren heel bang dat we er ook uitgeschopt werden, dus bleven stug zitten en deden net alsof we t niet door hadden en lachte maar vriendelijk. Ondenkbaar ook in Nederland maar hier blijkbaar geen probleem want ze gingen gewoon met t gezin in die zaak eten voor een tv. Wat kids speelden in de winkel en kwamen ons ook nog hun vissen laten zien in een plastic zakje haha. Ze spraken erg goed Engels en vroegen ons wat we aan t doen waren, denk dat ze opdracht van hun moeder hadden gekregen om dit te doen want verder sprak er niemand Engels. Maar in die kinderen hadden we ff geen zin want waren t bagger zat en konden ook niks te eten vinden in de buurt. En toen stond die USB stick ook nog vol..Er was niemand meer in die zaak dus Ink beetje roepen, want aan die toko zat hun huis, om te vragen of we nog een stick konden kopen. Vroeg die vent ook eerst nog meer geld dan z'n vrouw een paar uur daarvoor dus was een gezellige boel. Die kids kwamen tussendoor nog paar keer kijken en nadat ze ff weg waren geweest en wij er nog steeds zaten zeiden ze al: zijn jullie er nu nog?! Haha. Dus 21.00 klaar en hun vriendelijk bedankt dat we zo lang mochten blijven zitten. Mega honger maar tegenover de copyshop zat een Shabu Shabu waar we snel wat wilden eten en dan naar t hotel. Gingen ze net dicht en mochten we niks meer bestellen...Jezus!! Enige restaurant in de buurt wat er oké uit zag en gaan ze al om 21.00 dicht. Dat kon er ook nog wel bij..Steef wat anders opgezocht en lopend dat restaurant zoeken maar konden we niet vinden. Dus maar bij Domino's Pizza naar binnen gegaan want die waren nog wel open maar bah totaal geen trek in pizza maar je moet wat. Waren we nog 22.30 in t hotel, douchen en naar bed.