Eerste en laatste dag Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Eerste en laatste dag Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Eerste en laatste dag Ho Chi Minh

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Mei 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Onze tweede dag van ons bliksembezoek aan Ho Chi Min gaan we de Cu Chi tunnels bezoeken welke 60 km vanaf Ho Chi Min liggen. Dat betekend dus een aardig scooter ritje! Om 08.15 gaan we weg en t eerste stuk is door de stad waar t al lekker druk is, veel winkels en andere gebouwen zijn gesloten zien we. Overal hangen vlaggen van Vietnam maar weten niet omdat dit is omdat t vandaag Bevrijdingsdag is of dat deze er altijd al hangen. Het is een mooi ritje en gaan veel door andere steden/dorpen rondom Ho Chi Minh waar t duidelijk nog drukker is op straat en de meeste winkels wel open zijn. Naast de snelweg is er een speciale weg alleen voor scooters dus we crossen lekker door. Halverwege stoppen we ff ergens langs de weg om bij een stalletje wat te drinken te kopen en Steef haalt een mondkapje. Iedereen rijdt hier bijna mee en niet zo gek ook want je word echt vaak gezandstraald en zoveel vieze uitlaatgassen, je ziet gewoon de zwarte rookwolken overal en onze gezichten zijn echt zwart 's avonds. Dus wel tijd voor zo'n dingetje en de verkoopster komt met een mooie blauw geruite haha. Aan de overkant drinken we wat en die vrouw heeft gewoon een hele bak met kikkers te koop en allerlei vage vissen en weet ik niet wat. Ook zien we dat er een kip geslacht wordt aan de andere kant van de weg..proost! Rond 10.00 uur zijn we er en t is er al erg druk met bussen. De tunnels liggen in de bossen en op de achtergrond horen we de schietgeluiden van de schietbaan, want je kan hier ook nog schieten als je wil. Dat maakt t sfeertje wel compleet en je hebt nu echt t idee alsof je in oorlogsgebied loopt! De tunnels zijn een mega groot netwerk van ondergrondse tunnels. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel onder het gehele land doorloopt. De tunnels waren de locatie van verschillende militaire campagnes tijdens de Vietnamoorlog. We lopen door de bossen en blijven af en toe bij een groepje luisteren waar een Engelse gids bij is zodat we wat meer info krijgen. Werkt prima alleen hadden we misschien toch ook zelf een gids moeten nemen. We zoeken wel altijd via internet informatie op. Uiteraard gaan we zelf ook nog een tunnel in en jeetje wat is dat krap zeg. Op de deksel worden nog wat extra bladeren gelegd en je laat jezelf zo naar beneden zakken, poppetje gezien, kastje dicht haha. Ze hebben voor de toeristen de tunnels wat breder gemaakt want anders passen we er niet eens in, zou voor Ink nog wel lukken maar wordt voor Steef lastiger. We zien ook een originele tunnel en deze is net zo breed als Steef z'n voet haha. Ongelofelijk dat die Vietnamezen hier dagen, weken, maanden zich hier verscholen hielden met alle ongedierte, insecten en in t pikkedonker. Ook zien we veel verschillende soorten boobytraps en wordt er voor gedaan hoe de vijand hierin in kon trappen of vallen. Je word flink gespiesd iig. Dan komen we aan bij de schietbaan en dat is een behoorlijke herrie en echt hard die schoten ondanks dat je niet op de schietbaan staat, dus oren goed dicht houden. Uiteraard willen we zelf ook nog even schieten en je ziet in een vitrine de verschillende wapens staan waaruit je kan kiezen. Een AK47, M16 (machinegun), shotgun en wat andere wapens. Eerst willen we allebei voor de machinegun gaan, als we t doen dan maar gelijk goed, maar die vent zegt dat dat wel heel snel gaat omdat deze in 1x alle kogels afvuurt dus Ink gaat voor een AK47 en Steef gaat uiteraard wel voor t grove geschut. Er loopt iemand met ons mee naar de schietbaan en eerst mag Ink hier schietkunsten laten zien, nou daar sta je dan. Geen idee natuurlijk hoe ik moet staan en ben nog t meeste bang voor de terugslag maar dat mannetje houd me stevig vast dus daar word ik eigenlijk alleen maar banger door. Voor mijn idee ben ik op de roos aan t richten en t duurt ff maar dan haal ik toch maar de trekker over. Ik schrik zo van de harde knal en dat geweer wat terug schiet dat ik gelijk een pas naar achter zet en begin te gillen geloof ik haha. Ik schiet nog een keer en Steef en dat mannetje beginnen te lachen want ik sta er helemaal fout bij maar ja weet ik veel, in plaats dat iemand t ff voor doet ofz. Maar goed militair worden is toch niet mijn ambitie en mocht er ooit oorlog uitbreken dan kan ik maar beter in een tunnel onder de grond gaan zitten, daar pas ik prima in en t schieten laat ik wel aan Steef over! Na nog 2x schieten ben ik er wel klaar mee en mag Steef t proberen. Die gaat als een ware schutter achter t geweer staan en dat lijkt er inderdaad meer op! Dan zijn de kogels op en mag Steef nog naar zijn speeledingetje gaan, de machinegun. Wat een apparaat is dat! Foto klaar, video draait dus vuren maar!! En binnen 1 seconden zijn al deze kogels afgevuurd en wat een tering herrie was dat. Wel gaaf en zo zijn we binnen 5 minuten weer iets van €50,00 lichter, maaaar deze kans krijg je maar 1x dus was leuk. Weer iets afgevinkt van ons lijstje. We zijn daarna nog een stukje door een tunnel gekropen en ook nog in een tunnel geweest waar ze vroeger kookten. Voor de geuren was daarom de keuken zelf pas nadat je eerst een paar gangen door moest kruipen en daarna had je dus een ruimte waar je kon eten. We hoorden ook nog van een gids, die een soort slipper in z'n handen had, waarom de brede kant (dus de voorkant waar je tenen zitten) aan de achterkant zaten en de smalle kant van de slipper vooraan. Dit hadden de Vietnamezen zo gemaakt dat als de Amerikanen voetsporen zagen ze altijd de verkeerde kant op werden gestuurd. De slimmeriken onder jullie weten dit misschien wel maar ik had er nog nooit van gehoord dus ik zeg, briljant bedacht!
Toen was t tijd om te gaan lunchen en dit hebben we gedaan bij een restaurant wat aan de rivier lag en wat net buiten de toegangspoorten van t bos lag. Lekkere warme hap want broodjes hadden ze er niet maar was oké. De terugweg gaat toch altijd sneller en we zijn 1x langs de weg gestopt om even iets te drinken want t zonnetje scheen weer goed. Bij heel veel van die stalletjes maken ze zelf sap van suikerriet, uit die stengels halen ze dan t sap via een soort molentje en dat hebben we even bekeken. Rond 16.00 uur weer bij t hotel en even gerelaxt en gedoucht. Steef had naast ons hotel een kapper gezien dus die ging daar ff naartoe om 17.30 uur. Nou ja ff, eerst stuurde die een foto dat ze z'n baard aan t scheren waren. Daarna kreeg die een voetmasage en na een uur ging Ink maar is kijken of die nog leefde want we zouden 18.00 weggaan om te eten. Lag Steef helemaal ingepakt op een massage stoel en kreeg dus uitgebreide massage! Ink weer terug naar hotel en uiteindelijk kwam die 19.30 pas terug van z'n wellness behandeling. Heerlijk natuurlijk maar Ink vond dat iets minder leuk want dat had ik ook wel gewild. Sfeer ietsjes gedaald en daarna op de scooter richting t centrum want het was tenslotte Bevrijdingsdag en om 20.00 uur begon dit. Gister was er dus al groot podium gebouwd en t was er mega druk. Scooter wilde we weer in garage parkeren net als gister maar ook daar mega druk en file om te parkeren. Steef zoefde overal tussendoor en alsof we de koning en koningin waren mochten wij als enige zo doorrijden hup de garage in en deden ze de poort voor ons open! Haha! Eerst nog even wat gegeten, wederom sushi verrassend. En rond 20.30 uur begon er een dj te draaien en kwam er een aardig geluid door de boxen heen. Toen we gegeten hadden en aankwamen bij t podium was de dj helaas gestopt en was er een lokale zanger. Was natuurlijk hartstikke druk en zelf vielen we ook wel aardig op, 2 van die witte lange toeristen, iedereen was ook foto's van ons aan t maken. Je hebt er al t idee dat je voor iedereens neus gaat staan en die Vietnamezen gelijk niks meer zien dus zijn eerst maar rondje gaan lopen om te kijken wat er nog meer te zien en te doen was. Er liepen wat figuren rond in pakken voor kinderen en achter t podium waar iedereen stond te kijken naar de artiesten was nog een heel groot plein waar allemaal schermen stonden van dat podium en daar zat iedereen gewoon op de grond. Heel rustig te kijken maar echt meeklappen of zingen deden ze niet. Niemand dronk er ook alcohol ofzo dus liepen we daar met onze biertjes (jaja Ink ook weer aan t bier, je moet wat). Of t nou verboden is om te drinken dat weten we nog steeds niet want toen we t vroegen aan een paar jonge gasten zeiden ze dat ze wel gewoon alcohol mochten kopen. De zanger was na een paar liedjes klaar en er kwam weer een dj. We hebben echt zo gelachen want niemand danste of bewoog. Iedereen zat alleen maar te kijken naar die schermen, ook vooraan waar iedereen stond werd er niet gedanst. Dus Steef en ik gingen een beetje tussen t zittende publiek staan en dansen. Ze moesten wel lachen die gezellige Vietnamezen en bij sommige ging er ook een hand de lucht in maar dan ben je zelf ook snel uitgedanst haha. En zij dachten waarschijnlijk over ons, wat een debielen. Muziek was wel leuk en toen we door de VIP ingang voor t podium stonden begon een ander stel uit Brabant tegen ons te praten want die dachten al dat we Nederlanders waren. Wel leuk dus en met hun hebben we gedanst en beetje gek gedaan. We werden nog gefilmd voor de tv en her en der werden er onopvallende foto's van ons gemaakt en gefilmd. We stonden eigenlijk te wachten op t vuurwerk maar dat kwam helaas niet en om 0.00 uur was t afgelopen. Morgen zijn er weer optredens dus misschien dat dan t vuurwerk is. We stonden nog wat na te praten met dat stel en om ons heen te kijken want in no time was t hele plein leeg zonder ook maar iets van gebrul of gelach of baldadigheid zoals wij dat kennen als een festival of een ander groot evenement afgelopen is. Toen besloten wij ook maar om eens te gaan want we moesten nog een half uur met de scooter terug en om 06.30 uur ging de wekker al. Uiteindelijk lagen we 01.30 uur in bed dus heerlijk 5 uurtjes geslapen.