Dag 9: Boottocht van Mandalay naar Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 9: Boottocht van Mandalay naar Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 9: Boottocht van Mandalay naar Bagan

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Maart 2017 | Myanmar, Pagan

06.00 Uur opgehaald en allebei klote geslapen, we lagen denk op 2 houten planken en muggen, top combinatie. Wat een hard kreng van een bed was dat! Bepakt en bezakt met al onze zooi de boot op en deze is een stuk kleiner dan gedacht en nog best prijzig ook 42 Dollar pp, maaar krijgen wel een ontbijt en een lunch op de boot. Zal wat zijn. De boot vaart stroomafwaarts naar Bagan en afhankelijk van de waterstand doet die er in de regentijd 9 uur over en 12 uur in het droge seizoen wanneer de zandbanken het navigeren bemoeilijken. Andersom kun je dit traject uiteraard ook varen maar dan doe je er 2 dagen over! Buiten op t dek zijn de meeste rieten stoelen al bezet en er is alleen nog plekje vooraan bij de bar. Met de zon die opkomt mooi gezicht en we varen ook nog langs Sagaing waar we met de scooter zijn geweest. Gaaf gezicht om nu alle tempels ook vanaf t water te zien en we waren onder de Ava-bruggen door waar we overheen gereden hebben. Op de Ayeyarwady rivier zien we veel vrachtschepen en langs de kant weer buffels en veel houten hutjes.
Nu ik dit zit te typen horen we opeens Celine Dion van de Titanic als achtergrond muziekje..hopelijk geen voorbode haha!!
We gaan dus naar Bagan en dit is de reden waarom we naar Myanmar wilde omdat we dit 3 jaar geleden op tv zagen bij 3 Op Reis. Deze stad ligt aan de oever van de Ayeyarwady rivier in het hart van Opper-Birma, bijna 200 km ten zuidwesten van Mandalay. Bagan is de toeristische trekpleister van Myanmar en 1 van de spectaculairste boeddhistische bezienswaardigheden van Zuidoost-Azië. Vergelijkbaar met het tempelcomplex van Ankor Wat in Cambodja, waar we eigenlijk ook nog naartoe willen. De vlakte rondom Bagan is bezaaid met pagoden. Verspreid over een oppervlakte van 40km2 zijn er meer dan 2200 intacte heiligdommen en meer dan 2000 ruïnes. Nergens ter wereld komt in een betrekkelijk klein gebied zo'n grote concentratie van tempels en pagoden voor. Kijk! Dat moeten we dus zien! In 1975 werd Bagan nog getroffen door een zware aardbeving maar met behulp van Unesco begon de overheid direct met een groot restauratieprogramma. Plaatselijke ambachtslieden werden ingezet die de monumenten met eeuwenoude middelen restaureerden. In 1981 was t klaar. In 1990 werden de inwoners van Bagan opnieuw slachtoffer van een ramp, niet door natuurgeweld maar door de eigen overheid. De inwoners van Oud Bagan moest van de 1 op andere dag binnen 1 week hun dorp verlaten zonder enige compensatie. Wie klaagde verdween in de gevangenis. Het hele dorp werd met de grond gelijk gemaakt en de inwoners vestigde zich in Nieuw Bagan, 5 km van de oude stad. De reden was dat de regering de contacten tussen de toeristen in Oud Bagan en de lokale bevolking niet zag zitten. De concurrentie tussen de particuliere pensionnetjes en guest houses met de staatshotels van de overheid kon de regering niet verdragen. Bizar!
We vermaken ons op de boot door te lezen, Ink eindelijk voor t eerst der Ereader gepakt, kruiswoordpuzzels te doen en beetje heen en weer te lopen. We irriteren ons helemaal dood aan een Nederlands meisje die echt constant achter ons keihard Engels praat met een andere vrouw. Der waffel staat echt niet stil. Achterop t dek is t bloedheet in de zon dus blij dat we onder een afdak zitten, ook al wordt t hier rond t middaguur ook erg warm dus zijn we beneden achter t dek gaan staan in de schaduw en met wat wind. Lunch is nog best aardig. Mooi op tijd komen we in Bagan aan om 16.00 uur. We moeten met al onze troep via een smal loopplankje aan wal lopen en dat valt niet mee met die zware backpacks dus eerst rost Steef over dat ding en daarna Ink waarbij de locale bevolking me ff beet moet pakken want anders lag ik zeker in t water haha. Daarna nog een stukje omhoog in t zand om op de weg te komen dus ook hierbij weer wat handjes gehad om me onhoog te trekken, lekker temperatuurtje ook dus hoofd staat op ontploffen. Inmiddels al 10 taxichauffeurs om ons heen en na de prijsonderhandeling, begonnen met 20.000 en 12.000 betaald ( nog te veel) stapten we in een taxi. Al gauw stopte die weer want we moesten 20 Dollar pp betalen om überhaupt Bagan binnen te mogen!! Hadden we niets van gelezen en zoveel geld hadden we niet eens dus Steef werd ff woest en zei dat we dit niet hadden maar echt verder gingen we niet komen dus hup backpack weer open moeten maken en vanuit de oude sok de rest van t geld betaald. Al vrij snel waren we in t hotel en hier hebben Rob en Laura ook geslapen dus we verheugden ons heeeel erg op t plons in t zwembad. Kregen bij receptie nog een upgrade ook en onze hotelkamer lijkt wel een balzaal, top! Gelijk t zwembad in om af te koelen want deze 2 stinkberen konden wel een duik gebruiken. Daarna iets gaan eten vlakbij ons hotel, zat nog niemand in t restaurant maar had wel redelijk goede recensies van Tripadvisor en niet zo duur. Na ons kwamen er nog wel wat anderen maar druk was t totaal niet. En omdat t helemaal leeg was vroeg Steef of ze nog plek hadden toen we aankwamen maar die grap begrepen ze niet echt. Ink heerlijk vers advocadosapje en Steef z'n welverdiende driekwart liter grote fles Myanmar bier. Eigenlijk niet zoveel honger dus Ink bestelde wat kleine loempiaatjes en Steef dacht beef met rijst besteld te hebben maar t was gefrituurde beef, soort kipnuggets, en was een voorgerecht. De rijst kwam niet en maar goed ook want ze keken al raar toen Steef erom vroeg. Eerste nachtje in onze mooie kamer, met zachte bedden! Eerst nog ff op muggenjacht want we zagen er 2 rondvliegen en dat kan natuurlijk niet. Ook elektrische scooter geregeld voor morgenochtend vroeg (05.15 uur) want gaan zonsopkomst kijken vanaf een tempel. Ze rijden hier allemaal op van die elektrische dingen, heel grappig.