Dag 6: Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 6: Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 6: Hsipaw

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Maart 2017 | Myanmar, Hsipaw

Vanmorgen wakker geworden door zingende kinderen van t schooltje naast ons hotel, dat is nog eens leuk! Mr. Charles zag ons al aankomen en kwam z'n keuken uitgerend om te vragen wat we wilden. We gingen expres iets vragen wat al niet bij t buffet lag ( slecht he maar wel lekker iets vers) en hij ging eitjes voor ons bakken met tomaat en vroeg daarna wel 10x of hij nog iets kon maken. We raakte aan de praat met een stel uit Ierland. Wat tips uitgewisseld over met name Vietnam dus top. We wilden vandaag met de scooter op pad en eerst zelf ff t dorp verkennen. Het is hier duidelijk veel rustiger als in Mandalay en veel gemoedelijker, geen toeterende auto's en druk verkeer maar eigenlijk maar 1 hoofdweg. Oké scooter huren..dit was niet zo makkelijk want ze blijken hier alleen maar schakel scooters/motoren te verhuren dus geen 1 met automatische start enzo. Dat is toch wel ff anders en stuk lastiger voor Steef. Eerst stukje geprobeerd maar Steef zag t toch niet zitten en we geloofde de verhuurder eigenlijk niet dat er nergens geen andere scooters waren. Ink nog naar een andere gelopen maar nee. Scooter weer teruggeven en terug naar hotel om daar nogmaals te vragen want we zagen wel locale mensen op een scooter rijden. Maar pech, idd niet te krijgen hier behalve die schakel dingen. Steef dus goeie schoenen aangedaan en toch maar wel dat schakelding gehaald want fietsen is echt geen optie in die hitte. Dan maar wat rustiger rijden en was ook kwestie van wennen. Ging verder prima. Reden eerst langs teakhouten klooster en toen we binnen waren werden we al gauw uitgenodigd om mee te eten met locale mensen. Dit kun je dus bijna niet weigeren, maar om 11.00 had Ink nog niet zo'n zin in rijst met vlees dus Steef heeft toch nog aardig wat gegeten en smaakte prima. Daarna naar little Bagan gegaan wat de naam al zegt een miniatuur is van de echte plaats Bagan. Gauw wat foto's gemaakt want werd lekker warm en verder op de motor naar een warmwaterbron. Nou dat was een best weggetje met alleen maar zand en stenen, niet echt te doen en Ink zag t al gauw niet zitten want verder niets of niemand te zien. Maar m'n gids zei dat dit volgens hem echt de goede weg was dus maar verder gecrosst. Bij paar kleine hutjes stond een Duitse gozer die we ook bij de scooterverhuur gezien hadden en z'n benzine was op maar de paar mensen die er waren hielpen m gelijk. Hij was ook op weg naar de warmwaterbron en had t al gezien. Wij achter m aan en daar stond ook een Nederlandse gozer met wie hij op weg was. Die hele bron stelde niet veel voor maar best mooie rivier erbij. Hebben tijdje met hun staan praten en kregen weer wat tips over Vietnam. Daarna hobbelweg weer terug dus blij dat we er waren. Geluncht, dit keer yoghurt met vers fruit en eerst maar is middagdutje gedaan. Einde dag naar Sunset Hill gereden en zoals naam al zegt bovenop een heuvel mooie zonsondergang gezien met de rivier en stad als uitzicht. Op zoek naar restaurant en via maps.me navigatie aan op onze mobiel. Daar kwamen we niet helemaal uit en we stopten even langs de kant om te kijken. Gelijk kwam er een gozer uit z'n huis gerend en om te vragen hoe hij ons kon helpen, dus wij lieten naam van restaurant zien. Dat wist hij wel dus we moesten scooter bij hem voor de deur neerzetten en meelopen. Dat snapte we niet helemaal maar goed. Wij door een beetje een achterstandswijk achter hem aan en hij probeerde zei al gauw dat hij Engels wilde leren en met ons Engels wilde praten aha daarom wees hij ons niet gewoon d weg maar moesten we meelopen. En hij vond t maar wat interessant om met ons door die wijk te lopen want iedereen zat ons aan te kijken. Uiteindelijk was t resultaat wat wat hoger gelegen lag op een berg en wat hij makkelijk vanuit zijn huis aan kon wijzen. Nu waren we bij t restaurant en zag er chique uit en was eigenlijk bij een hotel. Maar nu hadden we onze scooter niet en t was al aardig donker, alleen terug door die wijk zagen we niet echt zitten want overal ook fijne zwerfhonden. Dus Ink ff kijken bij restaurant maar er zat helemaal niet en t leek er ook niet op of dat zou gaan gebeuren. Dus wij gezegd tegen die gozer dat we er wel gingen eten maar eerst onze scooter wilde halen. Bij z'n huis moesten we mee naar binnen en 2 andere meisjes begonnen natuurlijk te lachen en waren tv aan t kijken. Zijn huis was heel klein en stonden paar plastic stoelen een soort dik kleed lag er op de grond en een mini keuken, dat was. Een stuk of 20 grote zakken met rijst lagen ook in de woonkamer. Steef is nog ff Facebook vrienden met t meisje geworden wat ze helemaal leuk vond en ze wilde nog een selfie maken met ons. Toen kwamen ze ouders ook nog binnen en wilde ze dat we gingen zitten maar t was tijd om echt weg te gaan want we hadden honger. We hadden nog een ander restaurant in gedachte dus daar maar heen, inmiddels donker en kwamen we erachter dat er geen licht op die scooter zat. Lekker! Dus eerst moesten we van dat ding af en zoveel mogelijk achter mensen aangereden. In tegenstelling tot Mandalay rijdt iedereen hier wel met z'n lichten aan dus dat scheelde. Scooter teruggebracht en lopend naar t restaurant. Onderweg was t super druk bij een groot gebouw en was iemand t verkeer aan t regelen. Later hoorde we dat 1 of andere belangrijke monnik in t dorp was. We gingen eten bij Mr. Food, alles heet hier zo..ons hotel MR. Charles, mr. Shake, mr. popcorn etc. T was er best druk en hebben heerlijk gegeten, eerst loempiaatjes met garnaal en Steef soort nasi en Ink kip was cashewnoten en groente. Daar bepaald wat we gingen doen en we gaan niet verder naar t noorden naar Lashio maar terug naar Mandalay met de trein en dan met de boot door naar Bagan. Rond 21.00 wilde we nog even iets verder lopen naar "de staande Boeddha" alles gaat hier echt rond 21.00 dicht dus t werd al aardig donker in de straten dus liepen langs een weg. Blaft er ineens zo'n kut hond en loopt onze kant op, normaal blijven ze wel aardig liggen maar deze had blijkbaar echt geen zin in ons. Gauw naar de overkant en hopen dat hij af zou taaien maar hij bleef achter ons aanlopen en blaffen, gelukkig kwam er een vrachtwagen aan en helaas werd die niet overreden maar liep weer terug. Die foto werd dus gauw gemaakt bij die buddha en we waren heel blij dat we in t hotel waren. Echt takke beesten. De hond die bij ons hotel hoort is wel oké, al houd Ink er nog steeds niet van maar gister overdag liepen we in de straat van ons hotel en begon een andere hotel tegen Ink te blaffen. Toen kwam de hond van ons hotel er ff aan en begon tegen die hond terug te blaffen en rondjes om mij te lopen. Nou was dat niet heel relaxt maar hij bleef net zo lang om me heen totdat we bij t hotel hek waren. We snappen totaal niet hoe maar dat beest weet dus heel goed dat we bij hem horen zeg maar. Morgen gaan we een boottocht doen en hopelijk zwemmen!