Dag 2: Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 2: Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 2: Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Maart 2017 | Myanmar, Mandalay

Dag 2: Mingala ba = hallo

Ink slecht geslapen vroeg wakker door Imaam van buiten om 05.30 en veel lawaai vanuit hotel, best gehorig. s Nachts ook erg heet. Steef als blok geslapen. Ontbijt oké, nasi, noodels, bami en zo waar wit/ bruin brood en een eitje. Als beleg slechts alleen jam dus daar doen we t dan maar mee. Rond 10 scooter gehuurd via hotel, mooie roze 'scoobie'. Geen tourtje of iets geboekt, Google maps aan en gas erop!! Als eerste naar oud paleis vd koning, groot omheind door muren en maar via één kant naar binnen. Rijbewijs ingeleverd en kregen kaartje om. Moesten stukje lopen naar paleis want scooter mocht niet mee, lokale bevolking mag wel met scooter door paleispoort maar toeristen niet. Paleis veel houtwerk en schoenen uit als je naar binnen wilde. Dat is bij iedere pagoda verplicht, dus voordat we ergens naar binnen kunnen lange broek aan, Ink vestje voor over schouders en schoenen dus uit en soms ook je sokken. Rondje door tuin gelopen en al gauw Ink als eerste en daarna Steef weer volop met Chinezen etc op foto. Steef ook nog met monniken op de foto. Zij vroegen aan Steef waar hij vandaan kwam en wilde even Engels praten. Via steile trap naar boven gelopen naar hoogste toren met mooi uitzicht over de stad. Op de terugweg hadden we geen zin om terug te lopen dus Ink wilde eerst auto aanhouden maar het plan was eigenlijk om een scooterrijder te vragen of ze ons weer terug wilde brengen naar de poort waar scooter stond. Was ook erg warm om dat pokke eind te lopen. Soort tuktuk/mini busje stopte en vroeg of we naar Mandalay Hill mee wilde rijden. Dat hoefde niet maar mochten instappen achterin waar het al vol zat was met mensen dus hingen half buiten achter t busje..iedereen lachen uiteraard. Hard "stop" geroepen dat we eruit moesten na 5 min want was chauff duidelijk vergeten, gelukkig hielpen de anderen ons door chauff ff te roepen. Álle Birmezen lopen hier overigens met een soort schmink op hun gezicht, dit doen ze tegen t verbranden want bruin worden of verkleuring van de huid is in deze landen t teken dat je arm bent. (Daarom willen ze ook graag met blanken op de foto want een blanke huid zien ze een soort als statussymbool). De 1 maakt er een mooi hartje van of een blaadje maar ook heel veel hebben gewoon vierkante plakkaten op hun gezicht wat er nou niet echt modieus uit ziet.
Volgende stop was Mandalay Hill maar onderweg zagen en hoorde we hoop muziek en gebrul bij een pegoda met allemaal grafstenen erom heen klinkt niet gezellig maar was erg mooi. Scooter geparkeerd en bij terugkomst moesten we 14 cent betalen aan mannetje die m bewaakte (lees gewoon op een grasveld liet staan en er verder niet naar omkeek). Oudere arme vrouw met half open been nog ff een centje toegestopt, zag er niet heel fraai uit. Toen via steile weg omhoog naar Mandalay Hill voor een pegoda op een hoge berg met uitzicht over de hele stad. Weer schoenen uit en nu zelfs sokken ook, Ink lange broek aan en sjaal over der hempje en Steef sjaal over z'n korte broek als een soort rok. Alle mannen in Mandalay lopen de hele dag in een soort lange broekrok dus niet alleen bij tempels. Helemaal omgekleed konden we naar boven met 2 roltrappen!! Lekker authentiek dus haha. Boven viel beetje tegen en moesten via andere weg naar beneden, wel weer fotosessie gehad, allemaal lieve mensen de vragen of ze met je op de foto mogen. Steef zei dus toen ze klaar waren: "200 please" dus stonden ze ff van te kijken en wilde t nog geven ook. Ink dacht nog lekkere verse mango te kopen die vrouwtjes aan t schillen waar en in plastic zakjes met kruiden erbij verkochten. Dacht daar kan niks mis mee zijn en lekker fris...niet dus! Ik vroeg nog: is this mango? En oude vrouwtje knikte ja maar ik had net zo goed wat anders kunnen zeggen als peer, pruim of druif want ze zei denk op alles ja. Maar goed dit was zo hard dat t net een appel was maar dan nog niet rijp genoeg ofzo.. Niet echt lekker dus en die kruiden waren helemaal super pittig erover, dus die lagen al gauw in de prullenbak. We kwamen dus ergens uit dan waar onze schoenen lagen dus Steef moest nog stukje over zand/stof/stenen weg om onze schoenen te halen. Ink lekker de mango stug opeten. Terug richting hotel want we hadden een bakkerij gezien dus dachten lekker broodje te eten. Het was idd een soort bakker maar geen belegde broodjes te zien.. Alleen los droog brood. Ink zag wel op een plaatje lekkere broodjes dus we probeerde uit te leggen dat we deze wilde met wat beleg maar geen succes. Wel hadden ze ice cream breads..wit brood met ijs ertussen ook echt. Laat maar dus. Toen maar voor wit bolletje gegaan met blaadje sla en soort vlees ertussen, nog 1 poging gedaan of dit beleg toch op ander broodje kon maar (zoals overal in Azië) stonden 8 verkoopsters, in een bakkerij waar bijna geen klant was, ons met ze allen te helpen. Dus vers vruchtensapje erbij besteld (nu wel gewoon koud en zonder ijs dus t kan dus wel) en Steef cappuccino en t broodje werd nog in de magnetron gedaan wat dus uiteindelijk een soort broodje hamburger werd, best oké dus al had t ook broodje aangereden hond kunnen zijn maar hebben maar niet gevraagd wat voor vlees t precies was. Steef daarna nog hoesje voor z'n telefoon gekocht en daarna naar hotel gegaan om plannen voor morgen en dagen erop te bedenken. Boven bij "ontbijtzaal" gaan zitten en route voor morgen bepaald en bedacht dat we hier nog 1 nacht langer blijven. Wat hotels gezocht voor volgende bestemming. Inmiddels was t donker en wilde alvast gaan kijken waar t treinstation was want daar moeten we morgenochtend vroeg treinkaartjes kopen voor onze treinreis naar Hsipaw. Loketten zijn alleen geopend van 09.00 tot 15.00. Vrij snel station gevonden en een aantal gasten die daar gewoon zaten legde uit waar de loketten waren. Om station om te kunnen moet je soort scherpe bocht naar boven nemen en auto's moesten betalen maar wij konden doorrijden. Waarom je nou moet betalen snappen we nog steeds niet want is echt soort tolgeld ofzo. Daarna hadden we 2 restaurants opgezocht en gingen eerst bij de ene kijken en daarna bij andere. Dat duurde ff want de wegen hier zijn net zoals in Amerika, horizontale straten hebben nummers en verticale straten ook. Op zich makkelijk dus maar vaak lastig om te weten of een straat nou op of afloopt en lang niet op iedere hoek staan nummers op de bordjes en in het donker wordt het nog lastiger. Gek ook dat ze hier rechts rijden maar ook aan de rechterkant het stuur hebben zitten. Uiteindelijk een restaurant gevonden en leek op die van gister dus nog ff bij de andere kijken, die was weer stuk andere kant op. Zag er leuk uit en zaten paar toeristen. De DEET zat nog niet in onze tas dus wat mugjes begonnen te prikken.. Ideaal voor Ink. Rekening was iets aan de hoge kant in vergelijking met gister haha. Steef had nog te weinig betaald ook want hij had alleen de drankjes afgerekend dus werden even terug geroepen. Dit was echt een super mooie dag en heel veel gezien, mooi weer (zagen vanmiddag 44 graden staan, hmmm) en alles liep precies goed! Hopelijk vannacht iets betere nacht om te slapen..

Verstuurd vanaf mijn iPad