Dag van vertrek..Amsterdam - Bangkok - Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag van vertrek..Amsterdam - Bangkok - Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag van vertrek..Amsterdam - Bangkok - Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Maart 2017 | Myanmar, Mandalay

Nou de eerste dag zit erop en eindelijk liggen we in ons bed. Vanmiddag om 13.15 uur werden wie opgehaald door Ilse omdat ze moest werken en onze vlucht aangevraagd heeft. Eerst de boel ingecheckt en Ink moet de komende 8 weken 14,2 kilo met der meezeulen en Steef maar liefst 19,1 kilo. Arm pakezeltje..Onze vlucht ging mooi op tijd weg en Ilse had stoelen voor ons in de comfort class kunnen regelen, top! Ze deed zelf de slurf eraf dus nog even zwaaien en we konden vertrekken. De vlucht ging best snel voorbij, Steef heeft bijna 4 films gekeken en Ing slechts 1 en verder wat Nederlandse tv en onzin dingen. In de regen landden we om 10.15 uur in Bangkok. Toch apart, we gingen met zon weg en komen met regen aan alleen scheelde het wat in temperatuur want in Bangkok was t al 29 graden. Door de douane heen, we twijfelden nog of we een visum aan moesten vragen omdat we gelijk doorvliegen naar Myanmar maar omdat we van vliegveld moesten wisselen en dus het vliegveld verlaten moest dit toch wel. Met een gratis shuttlebus konden we naar Don Muang AirPort maar deze reed net voor onze neus weg. We hadden toch tijd zat dus op de volgende gewacht en de rit duurt bij geluk 1 uur maar kan ook zomaar 3 uur duren als het druk is in t verkeer en dat kan het zeker zijn in Bangkok. Onderweg flinke regen gehad en nog onweer. In de bus zaten we allebei aardig in te storten dus dat was af en toe even een kopstootje tegen t raam. Om 12.15 uur waren we er dus nog best snel gereden. Daar moesten we ff zoeken waar we precies in moesten checken maar we wilden eerst van die zooi af. Boeltje ingecheckt en in Bangkok vroegen ze al naar het visum voor Myanmar dus konden we gelijk kijken of we ook echt t land in kwamen maar dit was gelukkig goed. Nu moesten we nog 2 uurtjes wachten dus eerst maar iets te eten gaan zoeken want hadden wel trek. Er was zo waar een SubWay dus daar zijn we gelijk heengegaan. Ink had der broodje besteld maar toen bleek de oven kapot te zijn..dan maar koud maar Steef wilde dat niet. Een verdieping hoger bleek t vol te zitten met restaurants dus keus genoeg en ook daar was een SubWay waarvan de oven t wel deed, zeggen ze beneden ook niet ff. Ink bestelde nog ergens anders een verse mangosap en ik vroeg of ze er geen ijs in wilde doen want dat is vaak veel te veel en te koud. Kreeg ik een warme mangosap.. dat was nou ook niet de bedoeling maar ja we zijn nu eenmaal bij
Aziaten of Panki's zoals wij ze noemen. Daarna weer door de visum en paspoort controle en onze vlucht met Air Asia vertrok om 16.15 ipv 15.40 dus t viel nog mee. Vliegtuig zat lang niet vol dus zijn Steef en ik achterin gaan zitten met een extra stoel. Verder weinig meegekregen van de vlucht want vielen gelijk in slaap. Vlucht duurde ook maar 1,5 uur dus nog voor de landing een paar formulieren ingevuld die we in t vliegtuig kregen met weer al onze gegevens en hoe lang we blijven, waar we heen gaan etc etc. Net voordat we landde stond 1 of andere gekke Aziaat opeens op en wilde gaan lopen..van achter schreeuwde een stewardess door dat vliegtuig dat hij moest gaan zitten onmiddellijk, waar wij hard om moesten lachen. Het vlIegtuig had best wat turbulentie en na een korte landingsbaan met een flinke rem erop waren we om 17.45 uur ein-de-lijk in Myanmar en kan onze reis in Mandalay beginnen. Hier was t iets rustiger haha..bijna niemand te zien en een klein vliegveld. Op t vliegveld gelijk gepind dus gingen met een pak geld naar buiten en Steef heeft nog een simkaart gekocht zodat we hier ook sneller en overal internet hebben. Taxi zoeken en daar stond uiteraard al iemand op ons te wachten en de eerste prijsonderhandeling kon beginnen. Waarschijnlijk nog teveel betaald want ze gingen met 12.000 Kyat wel erg snel akkoord dus weer iets om te onthouden voor terug. Mooi chauffeurtje hadden we met z'n taxi vol met echte Prada bekleding en mooie matjes met bloemen achterin, z'n Engels was niet al te best maar hij bleef erbij lachen dus dat is altijd goed. Onderweg vonden we t vooral erg vlak overal en bijna niemand op de weg. We vinden Myanmar een beetje vergelijkbaar met India en toch duidelijk anders dan Thailand. Wel een supermooie zonsondergang te zien en de chauffeur stopte gewoon ff midden op de weg zodat Steef een fotootje kon maken en van 1 of andere verlichte pagode wat ook wel mooi was. Na 45 minuten voor ons hotel, Hotel 8 afgezet. Uiteraard vroeg de chauffeur of we morgen met hem een tourtje wilden doen maar Steef zei: tommorrow we sleep all day. Dus z'n kaartje meegenomen en gezegd dat we m nog wel bellen misschien maar kleine kans. Hotel viel beetje tegen, gewoon simpel maar ach wel schoon en airco dus prima. We beginnen simpel he haha. Toen maar wat gaan eten want wilden op tijd naar bed. De receptioniste wist wel een restaurant dus zij dat uitgelegd via een kaart maar dat konden we niet helemaal vinden. We hadden in de straat vlakbij ons hotel ook iets gezien waar paar toeristen zaten want veel buitenlanders zagen we nog niet. Een stoep kennen ze ook niet echt dus dan maar half op de weg lopen tussen t getoeter. Na 2x vragen vonden we t en t bleek hetzelfde restaurantje te zijn als die wij al vanuit de taxi gezien hadden..wat een toeval! Volgens mij sturen ze alleen iedereen hier naartoe want een ander alternatief zagen we ook verder niet, het "restaurant" heette Shan Ma Ma. Gewoon plastic tafels en stoelen op de straat en langs de weg en iedereen schuift bij elkaar aan. De eigenaresse keurig opgemaakt en mooie kleding aan, de rest van het personeel in versleten ouwe rommel en oma pontificaal in het midden achter een kassa. Het was er echt druk dus zaten we aan een tafel van 6 met nog 2 Engelse oudere mannen en een ander stel. Het was een soort lopend buffet maar dan buiten dus ze stonden daar van alles te bakken en kon je zo aanwijzen wat je wilde, soort wokrestaurant idee. Ink ging voor de zoet zure kip en Steef voor de wat pittigere beef. Heerlijk gegeten voor totaal €5,70 en juist omdat t zo simpel is was t nog gezellig ook. In Nederland ondenkbaar en de stroom en stopcontacten hangen gewoon zo los boven de pannen. Rob Geus werd er in ieder geval niet vrolijk van.... Nu echt tijd om te slapen, morgen tussen 07.00 en 09.00 ontbijt dus dan kijken we wat we gaan doen. Hopelijk slapen we ons eerste nachtje goed..en worden we niet te vroeg gewekt door het gebrul van t gebed morgen vroeg..

Liefs!