Dag 10: Beautiful Bagan deel I - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 10: Beautiful Bagan deel I - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 10: Beautiful Bagan deel I

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 April 2017 | Myanmar, Pagan

We staan nog best fit op en hebben er zin in! Lange broek aan en vestje want geen idee of t koud is en ivm de muggen. Ebike staat klaar en in t pikkedonker op pad. Al is t ook weer niet helemaal uitgestorven want de Birmese zijn vroege vogels. Nu is t om 05.15 niet druk maar niet veel later is iedereen wakker en is t al druk op straat. De straatjes worden door de Birmezen al vroeg in de ochtend schoongeveegd en dit gaat de hele dag door. En maar vegen en maar vegen. Overdag de mensen zelf en 's avonds en 's nachts door de schoonmakers. Ondanks al t vuil (wat echt veel is) langs de wegen zie je t weinig echt voor de huizen of winkels zelf en anders ligt t iig in grote hopen aan de zijkant of achterkant haha.
Van t hotel kaartje meegekregen waar we zijn moeten en via binnendoor weg is t 3,5 km. Gelukkig hebben we de navigatie via maps.me dus Steef kan rijden en Ink navigeert. Nou dat gaat uiteraard niet in 1x goed want echt richtingsgevoel heb ik natuurlijk niet en we zien echt helemaal niks. Straatverlichting doen ze hier niet aan. Maar we vinden t, zoals altijd, en t is al erg druk. Eigenlijk zijn we voor t mooie net te laat want t wordt al snel licht. Voordat we op de tempel mogen moeten we ons kaartje laten zijn waar we gister 20 Dollar voor hebben betaald dus gelukkig hebben we dit bij ons. Slippers uit en hup die tempel op wat nog echt steil is omhoog is. Voorop staat t al bommetje vol dus we staan aan de zijkant en Steef installeerde de Go Pro camera van Rut. Zonsopkomst is prachtig en super mooi, overal tempels. We dachten eigenlijk dat toen t licht werd dat dat t was en we de zon niet echt zouden zien ofzo maar ineens kwam t feloranje bolletje tevoorschijn en maakte t helemaal compleet. Toen zagen we in de verte al de luchtballonnen komen en dit was helemaal gaf. Heel wat foto's gemaakt dus! We telde er in totaal wel 18! Rond 07.30 gingen we weer weg en dit was toch stukje makkelijker om t hotel te vinden. Gelijk maar aanschuiven aan t ontbijt en weer eens bruin brood en croissantjes (wat droog maar ook deze proppen we in de broodrooster en dan is t goed te doen) alleen t beleg missen we nog wel haha. Ik denk dat we t echt alleen met jam moeten doen want ander beleg kennen ze gewoon niet. Wel verse eitjes met tomaat voor ons gebakken! Nou dan hebben we nog heeeele dag voor ons. We gaan op pad om de ballonvaart te regelen en gaan naar de 2 beste via Tripadvisor. Dat is ongeveer 10 km verderop en bij de eerste kunnen we al korting krijgen en hebben ze nog plek voor overmorgen. Leuk meisje hielp ons en ze heette DinDin dus dit kan geen toeval zijn en voelde gelijk goed maar gaan toch nog naar de tweede. Ook al is t laagseizoen nu zijn we blij dat t zo snel wel kan want op internet lazen we dat je dit al weken van tevoren moet boeken. Bij t vragen naar de prijs (lees korting) wachten we totdat er geen andere mensen meer zijn want anders lukt t sowieso niet.Bij de tweede organisatie staat hun kantoortje bomvol met een groep dus dat schiet niet op en moeten ff wachten dus. Als iedereen weg is vragen we of er plek is en wanneer. Hier zijn ze niet echt vriendelijk en korting kan er niet af dus weg zijn we. Terug naar DinDin en zeggen nog dat we t nog goedkoper willen maar daar trapt ze helaas niet in en de ballonvaart is geboekt dus!! Op de terugweg rijden we nog langs t Grasshopper kantoortje omdat we morgen willen fietsen maar daar is niemand. Dit boeken we later via t hotel en morgenochtend moeten we er om 07.00 zijn en kunnen we nog mee. Verder deze middag heeft Steef bij t zwembad gerelaxt en Ink is gaan slapen. Einde middag gaan we de zonsondergang bekijken na wat tips te hebben gekregen van DinDin waar dit mooi kan en niet zo druk is als vanmorgen op zonsopkomst. Bij de eerste tempel staat 1 scooter en slippers buiten. Je moet dus via hele steile en donkere trappetjes die in de tempel zitten naar boven om bovenop te kunnen komen. Voor Steef voelt dit niet helemaal goed want geen idee wie of wat we boven zien en aan de slippers te zien is t een local want alle Birmese lopen op dezelfde simpele slippers haha. We gaan dus weer en stukje verderop maar opnieuw proberen. Hier zien we niks, wat t ook wel weer soort spookachtig maakt, en als we naar binnen lopen vliegen er 2 duiven naar buiten dus jullie begrijpen dat Ink zich rot schrok. Via t licht van onze mobiel en toch maar boven gaan kijken, Steef stuurt Ink voorop haha. Stikt er van de muggen en weet ik wat maar we moeten wat als we iets willen zien dus maar gewoon lopen. Nou ja lopen het is hartstikke smal en laag dus meer tijgeren naar boven en hopelijk geen enge beesten zien. We redden t en deze is top, zit niemand en van bovenaf zien we beneden eekhoorns in de bomen. De zon is al aardig aan t zakken maar het is weer prachtig. Daarna in het donker weer naar Nyaung U want daar is t wat levendiger en restaurantjes zat. We bestellen heerlijke mojito's en voor de verandering delen we een pizza want echt honger hebben we niet en daar helpen de drankjes ook niet echt bij. Maar gezellige avond gehad! We zijn om 21.30 de laatste die weggaan en gaan terug naar hotel. Als we paar minuten onderweg zijn ziet Steef dat de streepjes van de Ebike van 5 naar 2 springen en we gaan duidelijk steeds langzamer..lekker! Stroom op! Van de heuvels af gaat nog wel maar naar boven gaat steeds langzamer. Oké wat nu..Ink wil al gelijk ergens waar we mensen zien hulp vragen maar Steef wil toch nog ff doorrijden en zegt dat t wel goed komt maar met nog 6 km te gaan heeft Ink er weinig vertrouwen in. Net na een wat drukkere straat kapt dat ding ermee en staan we dan in t pikkedonker. Steef wil een sleepie vragen aan iemand die ook een Ebike heeft maar die zien we niet. Ink begint al aardig te stressen dus de eerste de beste scooter die voorbij komt roep ik keihard STOP. We zijn nog steeds in t land van de meest vriendelijke mensen ooit dus idd 4 gasten op 2 scooters stoppen direct. We proberen uit te leggen dat de stroom op is en we krijgen voor 3 meter een sleeppie maar dit werkt niet en die gasten snappen ook niet echt waarom Steef z'n arm vasthoudt zodra hij gaat rijden. Nou werkt dit ook niet dus eigenlijk blij dat ze dit ook merken. 1 van die gasten rijdt terug naar de wat drukkere straat en binnen 5 minuten komt de Tourist Police in een auto aanrijden met zwaailichten. Zo, dat gaat rap! 2 Nederlanders zonder helm en toch wel met bakkie op op een scooter die t niet meer doet, dus we knijpen m wel een beetje. Maar hier kijkt de politie niet echt van op en zit denk ik ook echt weinig kwaad in. Ze bekijken met hun zaklamp t nummerbord van de scooter en bellen met t verhuurbedrijf. Politie spreekt gebrekkig Engels maar over 15 minuten komt er iemand zeggen ze. Ze vragen waar we vandaan komen en al gauw gaat t over voetbal. We zeggen dat we t wel redden om te wachten maar ze blijven netjes bij ons staan. En idd na kwartiertje komt iemand van t verhuurbedrijf met nieuwe accu, top! Even is Steef nog bang dat we daarna alsnog een boete krijgen ofzo van de politie maar nee hoor.. De 2 dronken droppies (overdreven natuurlijk he moedertjes) mogen gewoon verder rijden zonder helm en rijden achter die vent aan want onze beide telefoons zijn ook bijna leeg. Hoe krijg je t voor elkaar. Inmiddels was t al 23.00 en bleek dat die gozer bij wie de Ebike gehuurd hadden op ons zat te wachten vanaf 20.00!! Blijkbaar moeten die dingen op tijd ingeleverd worden maar dat hadden ze helemaal niet gezegd. Dus voelde ons hartstikke schuldig en zeiden wel 10x sorry. Kun je nagaan hoe lang hun dagen zijn want vanmorgen om 05.15 was hij er ook al. Na dit avontuur ook weer meegemaakt te hebben gauw gaan slapen want om 06.00 weer uit de veren..