Angkor Wat in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Angkor Wat in Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Angkor Wat in Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Mei 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zoals gezegd 04.00 de wekker want wilden om 04.30 op de scooter zitten om voor de grote drukte kaartjes te halen. We hadden wat brood en beleg gekocht bij een supermarkt de avond ervoor dus gesmeerde broodjes mee en kregen nog van t hotel een ontbijtbox mee maar dit was uiteraard niet veel. We zagen al bussen staan en t was inderdaad al aardig druk. Maar op zich kwamen er na ons nog veel meer bussen aan dus we waren op tijd. Prijzen voor 1 dag toegang tot Angkor Wat zijn per 1 januari behoorlijk verhoogd van 18 Dollar naar 37 Dollar pp en dat voor 1 dag!! Op t ticket komt ook je foto te staan en moet je de hele dag bij je houden want er wordt veel gecontroleerd. Gauw weer op de scooter en door naar de grootste tempel van t complex om daar de zonsopkomst te gaan kijken. De tempels van Angkor is het grootste tempelcomplex van de wereld en is wereldberoemd geworden door de grootste tempel: Angkor Wat (ook wel Hoofdtempel of Heilige Stadgenoemd) Angkor betekend stad en was voeger de hoofdstad van het Khmer Rijk. Het hele Angkor gebied is ongeveer 400 m2!! En over dit gebied liggen dus verschillende tempels verspreid, omdat t gebied zo groot is zijn t geen gewone tempels. De jungle en rijstvelden zie je tussen de tempels terug en daardoor is het verschil tussen de tempels heel groot. Angkor is in een periode van ongeveer 600 jaar gebouwd. De vele koningen die invloed uitoefende en de ontwikkelingen in techniek zorgen voor grote verschillen in bouwstijlen. De Angkor Wat is een Hindoeïstische tempel gewijd aan de oppergod Vishnoe en is meer dan 1 km2 groot en het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Duizenden mensen hebben gewerkt aan de tempel, ook olifanten werden gebruikt om de mega grote massieve stenen blokken te verplaatsen. Op de tempel staan 5 omringende torens welke staan voor de oceanen en continenten. Rondom de tempel ligt een 200 meter brede gracht waarin trappen naar t water zitten. Het is het symbool geworden van Cambodja en staat ook op de nationale vlag. De zonsopkomst was echt super mooi en vooral prachtig omdat je t hele tempelcomplex in de vijver ervoor zag weerspiegelen. Wel heeeel druk maar we hadden best een goed plekje vooraan. Daarna gingen we de tempel zelf bekijken en wilden we dit toch wel met een gids doen dus eentje gevonden die ons veel vertelde. Wel wat snel dus af en toe was hij wat moeilijk te volgen, maar misschien had hij wat meer haast omdat we flink liepen te zeiken over de prijs hihi. Het begon om 07.00 al echt warm te worden dus zoveel mogelijk plekjes in de schaduw gezocht. Toen we vlak voor de ingang stonden zag Ink in haar ooghoek (op de 1 of andere manier heb ik daar altijd voelsprieten voor, voor elk beest) een aap zitten. Leuk dacht ik nog maar opeens kwam die wel erg snel op me aflopen en bleef me maar aankijken. Steef en die gids hadden eerst niks door. Ik had dus een plastic tas in m'n handen met daarin water, m'n hoedje, onze broodjes en de bananen van t hotel! Foute boel dus! Die aap ging aan m'n tas hangen en deze scheurde. Ik begon te gillen en die gids gaf die aap een schop maar die liet ff z'n tanden zien en liet mooi niet los. Heel dom maar ik bleef die tas maar vast houden totdat Steef schreeuwde laat die tas los. Dus ik die tas laten vallen en liep weg. Die aap pakte eerst m'n hoedje eruit maar legde deze gelukkig weer snel neer want ik was vooral bang dat hij er met m'n hoedje vandoor ging. Maar nee hij zag iets veel belangrijkers..de bananen! Die pakte hij er rustig uit en toen er inmiddels veel mensen stonden te kijken en er iemand anders met een stok die aap wegjaagde ging hij er met de buit vandoor. Ink gauw die tas gepakt en naar een prullenbak gerend om de broodjes weg te gooien en vooral die tas. Dat was pech..onze broodjes weg! Maar de rest van de rondleiding die klote aap goed in de gaten gehouden want er liepen er nog meer dus verder niks in onze handen gehouden, wat een takke beesten! Rondleiding was afgelopen en we konden nog een stuk omhoog klimmen voor een mooi uitzicht vanaf de tempel, maar die rij was zo lang en t was al zo heet dat we dat maar niet gedaan hebben. We moesten nog een hele dag!! De scooter hadden we bij een restaurantje gezet op goed geluk, en deze stond er nog dus daar hebben we wat gedronken voordat we naar de volgende tempels gingen. Het gebied is dus zo groot dat we dit gelukkig met de scooter konden doen want lopend is echt te ver. We reden voorbij een andere tempels in de Angkor Thom, dit is de oude hoofdstad van Angkor waar vroeger 1 miljoen mensen leefden. In deze hoofdstad zijn ook weer allerlei tempels te zien. De eerste die we zagen was de Bayon Tempel met 4 reusachtigen gezichten erop, heel gaaf. Om de tempel heen liepen olifanten waar je als toerist op kon zitten, zielig natuurlijk maar nu leek t helemaal alsof we in een film waren. Ook een super mooie tempel was die van Ta Prohm uit de film Tomb Raider met Angelina Jolie. Deze tempel is vrijwel onveranderd gebleven en wat t zo gaaf maakt zijn alle bomen en planten die zich volledig vergroeid hebben met en door de tempel heen. Deze tempel ligt dus middenin de jungle. Er zijn heel veel gangetjes en het fotomoment is bij een immense boom. Toen was t lunchtijd en bij toeval kwamen we weer bij t restaurantje uit waar we 's ochtends onze scooter neergezet hadden. Laatste tempels die we bezocht hebben waren de Baphuon, hier zijn we opgeklommen met een mooi uitzicht over een park en de Terrace of the Elephants. Hier zag je uiteraard veel olifanten op muren afgebeeld en hier werden vroeger de toespraken van de koning gehouden. De scooter hebben we telkens bij een stalletje neergezet waar ze eten of drinken verkochten en gezegd dat als ze erop zouden letten we iets bij ze kochten als we terug kwamen, en dit werkte goed, haha. Gelukkig werd t 's middags meer bewolkt en regende t een klein beetje wat anders hadden we t niet zo lang volgehouden denk. We wilden ook nog de zonsondergang bekijken en moesten daarvoor een hele klim naar boven maken. We waren er al om 16.30 want ook hier zou t druk zijn. Nu viel dit achteraf reuze mee en t was ook nog eens te bewolkt om de zon onder te zien gaan dus helaas. Voor niks zo lang gewacht. Maar jeetje wat een lange dag om 18.30 terug in t hotel!! Niet gegeten want hadden geen honger en we hadden heel veel zin in een douche..maar nu deed t warm water t niet dus eerder dat we konden douchen waren we weer uur verder. Ink op tijd naar bed maar Steef had nog wel energie om met, z'n wederom nieuwe vriend, iets te gaan drinken. Hij is de tuktuk chauffeur van t hotel, Mr Friendly! En ze zijn eerst naar een straat geweest met allemaal barretjes en toeristen. Dit vond Steef niks en hij wilde liever tussen de lokalen zitten en zijn ze in een Biergarden tent beland naast ons hotel. Mr Friendly appt Steef nog steeds iedere dag want Steef heeft m beloofd om visitekaartjes voor m te maken zodat hij meer geld kan verdienen en ook voor zichzelf kan rijden dan alleen maar voor t hotel.
Ondanks t bliksembezoek en de heeeele drukke en lange dagen van de afgelopen tijd zijn we blij dat we toch Cambodja bezocht hebben! Oh en we hebben geluk want voor de stuk gereden bloempot hoeven we niks te betalen!!