Deel II van Cambodja: Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Deel II van Cambodja: Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Deel II van Cambodja: Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Mei 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Phnom Penh gaan we vandaag alweer verlaten en om 08.15 uur moeten we op t busstation zijn want om 08.45 uur gaat onze bus naar Siem Reap, 260 km naar t westen. Bij uitchecken blijkt dat we alleen cash kunnen betalen dus Steef moet nog gauw ergens gaan pinnen. Gelukkig hebben we de scooter nog want rond 08.00 kwamen ze die weer ophalen van de verhuur en Steef z'n paspoort terugbrengen. Voor t eerst in al die weken moesten we die inleveren dus jullie begrijpen dat we om 07.30 al bij de receptie stonden zodat ze gelijk konden regelen dat iemand kwam want afspraken vooraf maken werkt hier niet echt. Bij betaling (in Dollars) snapte die gozer van de receptie er geen reet van, het was iets van 34 Dollar dus Steef gaf 40 en pakte dus 6 Dollar van die gozer terug. Nou dat hebben we wel 10x uit moeten leggen..wat een pannenkoeken daar! Dus na de 3de keer zei Ink..prima we gaan want de taxi wacht en je kijkt maar ff.
Bij t busstation was t al lekker druk met veel backpackers en lokalen mensen. Ticket laten zien, want er loopt dan iemand met een luidspreker rond en brult er van alles door in t Engels maar dat is echt niet te verstaan. We moesten de achterste bus hebben, nou dat bleek een iets minder luxe bus dan de bus naar Phnom Penh toe. Het was ook al goedkoper dan we gelezen hadden en er stond VIP bus bij, maar ach dit zijn natuurlijk Cambodiaanse begrippen. We zaten ook tussen de lokalen en maar 4 andere toeristen. Ruimte tussen de stoelen was stuk minder en kon ook niet naar achter en er hingen mooie vieze gekleurde gordijntjes haha. Ook geen steward die ons precies zei hoe lang we gingen stoppen en hoe lang t nog duurde etc. Bus zat ook vol en rond ons heen paar drukke kids die dan lekker achter in je rug zitten te trappen, gezellig. Karaoke muziek met videoclips ging ook nog op standje 100, feest. Naast ons zat een jongen van jaar of 8 met t downsyndroom en die was de hele weg aan t meezingen en klappen en super druk, wel schattig ook weer. Zijn onderweg paar keer gestopt bij top wc's en restaurant dus blij dat we er waren rond 16.15 uur. Vanuit t hotel zouden we opgehaald worden met tuktuk maar niks te zien. Ook hier nog megaheet om 16.15 dus na ff gewacht te hebben toch maar besloten zelf iets te regelen en ondertussen hadden al 10 tuktuk chauffeurs gevraagd of ze ons konden brengen. Standaard kijken we dan zelf eerst hoe ver ons hotel is voordat t grote onderhandelingsspel weer kan beginnen. Dus Steef kwam weer met z'n trucendoos want zo'n chauff begon met 5 Dollar, standaard lachen we m dan uit en zeggen dat dat veel te veel is en t in dit geval maar 2 km rijden was. Dus we zeiden 2 Dollar, die chauff weer lachen. En dan komt Steef met z'n geheime troef en zegt dan: je krijgt 3 kansen om te raden waar we vandaan komen, als je t goed hebt betaal ik 3 Dollar maar als je t niet raad betaal ik 2 Dollar. Nou al die chauffs van die tuktuks kwamen hun wagentjes uit en gingen om ons heen staan. Ze begonnen helemaal fout met Amerika dus wij zeiden dat ons land in Europa ligt. Dan is standaard t antwoord Engeland, Duitsland of Frankrijk. En toen die nog 1 kans over had stopte die chauff ermee haha..! Steef noemt dan wat namen van voetballers op en toen zei 1 van die andere chauffs: Holland! Altijd grappig en vooral die chauffs liggen dan helemaal in een deuk en zitten te brullen naar elkaar. Standaard betalen we dan t bedrag wat we afgesproken hadden dus in dit geval 3 Dollar en met een tuktuk volgeladen bracht hij ons naar t hotel. Bleek dat hun chauff nog steeds op ons aan t wachten was maar hij stond op een ander busstation, oeps! Kregen kamer op begane grond en via t hotel konden we weer geen scooter regelen dus Steef werd gratis gebracht naar een verhuurbedrijf in t centrum. Dat ging vrij snel en daarna wilden we tickets gaan kopen om morgen Angkor Wat te bezoeken. We hadden gelezen dat je na 16.00 tickets kan kopen die ook de volgende dag geldig zijn. Dat scheelde ons nog eerder opstaan want 's ochtends vroeg kan t heel druk zijn en lange wachtrijen om een kaartje te kopen. Angkor Wat lag op 10 km afstand dus goed te doen, t begon al te schemeren dus bij aankomst bij dit enorme tempelcomplex konden we geen kaartverkoop vinden. We zagen 2 Franse toeristen op een scooter en ze zeiden dat je niet hier maar 6 km terug je kaartjes moest kopen, dat hadden zij net gedaan maar dat was nu waarschijnlijk dicht. Balen. Omdat zij dus ook morgen Angkor Wat gingen bezoeken en je hier nergens je scooter bewaakt kan parkeren hebben we t nog gehad om onze sloten van de scooters uit te wisselen, omdat verhuurbedrijven vaak zelf hun eigen scooters "jatten" en de toerist dan laten betalen. Dus als we de sloten om zouden wisselen konden zij ze niet openmaken met hun sleutel. Dit lukte alleen niet want wij hadden alleen een remslot.
Wij weer terug richting hotel om eerst die ticketverkoop te zoeken, misschien waren ze toch nog open en anders wisten we iig precies waar t was. T was al donker en bij aankomst was t inderdaad gesloten. Morgen dus extra vroeg op om eerst hier kaartjes te kopen en daarna de zonsopkomst te kunnen zien bij de tempels. Voordat we gingen eten Ink nog bij super luxe hotel naar binnen gegaan om te vragen of ze daar haar stompies konden fixen want nog steeds niks gevonden om m'n nagels te doen. Dat hadden ze helaas niet, alleen manicure. We hadden de hele dag bijna niks gegeten en Steef mooi restaurantje uitgezocht, beetje hip en Westers en heerlijke vis op! Onze ober is ook onze nieuwe FB vriend en hebben we tijd mee zitten praten. Hij heette Nick en is bezig om zijn eigen koffietent te gaan kopen. Hij wil dit samen met z'n familie gaan openen in de wijk waar hij woont en voor lokalen speciale koffiesoorten schenken. Hij liet ons foto's zien van de inrichting en zag er heel mooi uit. Leuke gozer en heel enthousiast. We hebben beloofd dat als t af is we met onze familie bij m komen kijken en koffie drinken....dussss. Hij wilde nog wat met ons drinken ergens anders maar omdat we morgen 04.00 uur op moeten staan, lukte dat niet voor ons. Het was alweer 22.00 uur dus hup naar t hotel en omdat ook hier veel scooters gejat worden mochten we de scooter in de tuin vlak voor de receptie zetten. Dus Ink eraf en Steef reed de scooter zachtjes over een smal soort bruggetje heen met aan beide kanten grote bloempotten...KLING...Steef gaf per ongeluk heel klein beetje gas, zo tegen die grote bloempot aan. We zagen m zo omvallen en in grote stukken breken..OEPS!! Ze verhuren nooit scooters en zijn nu zo aardig dat we m naast de receptie mogen zetten en rijden we zo'n mooie bloempot aan diggelen!! Aan de andere kant moesten we ook wel lachen maar zeiden uiteraard 10x sorry toen t mannetje van de receptie eraan kwam lopen en iets minder blij keek, niet boos maar geschrokken. Troep opgeruimd en gezegd dat hij t morgen maar aan de manager moet vragen wat de schade is. Het is niet anders, we zijn verzekerd dus horen t morgen wel. In Nederland zijn zulke potten behoorlijk duur denk maar hopelijk valt t hier mee. Alsnog laat naar bed en morgen 04.00 t wekkertje hmmmm.