Dag 11: Beautiful Bagan deel II - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 11: Beautiful Bagan deel II - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 11: Beautiful Bagan deel II

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 April 2017 | Myanmar, Pagan

We gaan voor de afwisseling fietsen vandaag en om 07.00 zijn we bij t Grasshopper kantoortje wat vlakbij ons hotel is. Mannetje van de Ebikes stond om 06.45 weer netjes klaar met een andere Ebike zodat we deze vandaag weer kunnen huren. Nu maar gezegd dat we m morgen ook willen en dat we m dus niet voor 20.00 vanavond terugbrengen. Sleutel kunnen we bij receptie inleveren, dat is beter. Uiteraard weer hetzelfde grapje uitgehaald want je moet vooraf die Ebike betalen (kost 8000 Kyat dus €5,70 voor 1 dag) maar Steef geeft maar 6000 en dat mannetje kan er wel om lachen. We vragen nog wel of de accu goed is opgeladen haha.
Onze groep om te fietsen is niet zo groot en we zijn samen met een gezin uit Borneo met 2 dochters van 6 en 8 jaar. We denken nog, nou dat wordt wat met die kinderen fietsen in de hitte en ook nog eens tempel in en uit maar blijkbaar waren die meiden dat gewend want ze zeurden totaal niet. Ze luisterden ook goed naar de gids dus echt knap. 1 gids voorop en 1 erachter dus op naar de eerste tempel. We hadden een beetje onze twijfels of we dat fietsen nou zo leuk vonden in die hitte en al die tempels maar t was echt leuk. Nu hoorden we tenminste veel verhalen over de tempels en we hadden ook echt een leuke gids. Hij wist veel en vertelde t leuk. Om 09.00 werd t al aardig warm dus we hadden precies de heetste dag uitgekozen om te fietsen dus toen moesten we nog paar uurtjes. Bij de eerste stop kregen we allemaal een verse kokosnoot en een soort verse chips en lekkere repen met nootjes. Zo zijn we bij de oudste tempel van Bagan geweest, de grootste, de mooiste, de oudste etc. Bij 1 van de tempels stond een hele grote Boeddha. Als je deze bekeek vanaf een afstand lacht hij naar je en hoe meer je naar hem toe loopt hoe serieuzer hij kijkt, heel grappig. Ook de stond van de ogen is zo gemaakt dat je, vanuit welke hoek je ook naar hem kijkt, hij je altijd recht en soort doordringend aankijkt. Ander verhaal ging over een koning die een hele grote tempel aan t bouwen was en een heel jaloerse zoon had. De zoon wilde zo graag koning worden dat hij zijn vader, moeder, broer en vrouw liet vermoorden. Daarna bouwde hij de tempel af en liet wel voor ieder familielid en zijn vrouw een groot Boeddha beeld maken. Ook interessant was t verhaal van een koning die de allermooiste tempel wilde bouwen en daarom alleen stenen wilde gebruiken van de beste kwaliteit. Iedere verkoper die met stenen aankwam ging hij testen door er met een naald in te steken, ging de naald erdoorheen dan was de kwaliteit niet goed en werd een arm van de verkoper afgehakt. Ook liet hij de architect van de tempel vermoorden om er oor te zorgen dat er nooit meer zo een mooie tempel gebouwd kon worden. In deze tempel zijn in de gangen ook nissen gemaakt met daarin 1424 kleine boedhabeeldjes, heel mooi. Ook mooi is de serie van 80 reliëfs in 2 rijen nissen in de buitenste gang, deze beelden t leven van Boeddha uit van zijn geboorte tot he t bereiken van de verlichting. Knap bouwwerkje dus die tempel!
Tussen het bezoeken van de tempels fietsen we door allerlei dorpjes waar het Le en niet al te best is, kleine hutjes die van ellende uit elkaar vallen en t stinkt er enorm. Dat is wel echt jammer aan zo'n mooie stad als Bagan dat er overal afval ligt. Vooral in die dorpjes is t echt een bende. Overal zand en dus stof en iedereen is wel bezig met van alles maar dit gaat zo langzaam. Kinderen vermaken ze met autobanden of spelen met de plastic water flessen. Het is ook best heuvelachtig dus dat maakt t fietsen wel pittig, en zeker omdat er dus veel zandpaden zijn met losse stenen. Bij de laatste tempel bereikt Ink wel een beetje t kookpunt en m'n hoofd ploft zowat uit elkaar zo rood. Steef ziet ook dat ik er aardig oververhit uitzie haha. Eerst maar wat koud water gekocht en ik geloof t wel ff bij de laatste tempel en ga van schaduw naar schaduw plek. Top ideetje van Steef is een Red Bulletje en daar knap ik weer van op. Hij koopt t bij hetzelfde oude vouwtje als m'n fleswater want zij zegende Steef nog even voor geluk door t geld af te kloppen voor m. Nou, maakte onze dag weer goed. We hebben t gehaald gelukkig en na 20 km fietsen zijn we er ook echt wel klaar mee. Krijgen bij een locaal restaurantje een lunch en echt de hele tafel werd bomvol met eten gezet. Soort papaw broodjes, speciale noedels, soep en thee. We worden met een busje terug gebracht naar t kantoortje waar onze Ebike staat. In de middag heeft Steef geslapen en Ink eerst ff een plons genomen in t zwembad. Einde middag zijn we weer naar ons mooie tempeltje gegaan voor de zonsondergang en op aanraden van Rob en Laura (en toevallig ook t stel uit Borneo) gaan eten bij een klein restaurantje in Nyaung U. Super simpel maar leuk en lekker kipsate op. Steef is t aardig zat dus we gaan op tijd naar t hotel en dobbelen daar nog een spelletje yahtzee in de skybar van t hotel welke maar liefst tot 21.00 open is haha. Er zit ook geen kip als we even na 21.00 komen maar drankjes worden gemaakt, kaarsje en nootjes erbij en de 4 man personeel die er liep houdt t voor gezien en we mogen afsluiten, prima!