Dag 8 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 8

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Maart 2017 | Myanmar, Mandalay

Dag 8: Terug naar waar we begonnen van Hsipaw naar Mandalay

We gaan weer beginnen aan onze treinreis terug en nadat we nog ff op de foto zijn geweest met die nep Mr. Charles staat om 08.30 onze tuktuk klaar om ons naar t station te brengen. De trein vertrekt om 09.40 maar we moeten nog kaartjes kopen en dit kon geen dag van tevoren al. Ook zien we Yin nog en hij wordt Steef nog vrienden met hem op Facebook. Als hij naar Nederland komt moet die ons ff bellen haha. Hij vindt t duidelijk jammer dat we weggaan en als we wegrijden maakt hij nog zo'n gebaar met z'n hand op z'n hart dat hij Steef zal onthouden en niet vergeten, Ink moet er bijna van huilen zo schattig. Treinreis is weer mooi en omdat we nu iets minder moe zijn dan heen kunnen we nog meer van t landschap zien. Af en toe vliegen de as deeltjes naar binnen en zien we de weilanden in de fik staan, lekker warm als je er op 5 meter afstand naast rijdt. Weer over de mooie brug en nu lijkt het toch iets enger want hij is echt wel heel hoog. Na 4 uurtjes hopen we op een stop want vooral Ink is t aardig zat en wil ff lopen. Een paar wagons verder horen we flink geschreeuw en omdat heel veel gasten uit het leger in de allerlaatste wagon zitten en heen en weer beginnen te lopen is er duidelijk iets aan de hand. Van achter komt een bebloede man aangelopen met een paar mannetjes van t leger voor en achter zich, z'n kop zit flink in elkaar. Ink kijkt maar ff naar buiten want hoef ik niet echt te zien. We gokken dat hij er bij de volgende stop uit wordt geknikkerd maar gek genoeg wordt hij wel op een bankje gezet bij het station maar daarna moet hij de trein weer in. Geen idee wat er verder gebeurt is, misschien iets te grote mond gehad want tegen t leger en de politie kun je beter niet teveel zeggen. Ze lopen ook allemaal gewapend rond. Rond 16.00 stoppen we bij een groot station en hoeren we dat we hier een half uur stil blijven staan en t daarna nog 5,5 uur duurt. We zijn t aardig zat en vooral omdat we rond 22.00 pas aankomen in Mandalay dan nog naar hotel moeten en om 06.00 al opgehaald worden voor de boot. We hadden gelezen dat je ook met een busje vanuit dat grote station naar Mandalay kan wat je dan 3 uur bespaard. Steef de trein uit en informeren of dit kan en hoe duur t is, het is €2,80 pp en er is nog plek. Daarna Ink uit de trein en nogmaals kijken en of we dit zien zitten want het is weer zo'n soort tuktuk welke al behoorlijk vol zit. Maar we doen t. Zooi gepakt uit de trein en wordt bovenop de tuktuk gegooid. Denk dat er al 15 man en paar kinderen in zitten maar we kunnen er nog bij volgens de chauffeur. Dit wordt een helse rit en we zitten zo opgepropt dat vasthouden eigenlijk niet eens nodig is want iedereen zit klem. Af en toe toch maar wel vasthouden want de chauff geeft vol gas en we scheuren weg. Na 10 minuten stoppen en komen er gewoon nog 4 man bij!! Jezus. De rit naar Mandalay gaat door de bergen maar echt opzij of vooruit kunnen we niet kijken want t is 1 stofzooi. Afzien dus en verstand echt op nul, goed dat we dit niet vantevoren wisten. Was wel gaaf geweest om op de scooter te doen trouwens. En om alles compleet te maken gaat ook nog eens 1 van die kinderen die naast ons zit flink over z'n nek en kots de grond onder, lekker. Om 18.30 waren we in Manadalay en ondanks de rit toch blij dat we dit gedaan hebben want nu kunnen we iig nog normaal eten en eerder naar t hotel. Bij hotel boot geregeld en taxi. Gelijk maar wat gegeten en zijn weer naar tentje geweest waar we eerste avond gegeten hebben, Shan Ma Ma. Goedkoop en heerlijk eten en allebei gingen we voor de beef met groente. Op de fiets weer terug welke we van t hotel geleend hadden, wee eens iets anders. Waren alleen niet zo best, Ink 2 lekke banden, Steef een slag erin en de remmen deden t ook niet dus maar langzaam aan gefietst zonder licht ook nog.