Dag 4: Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu Dag 4: Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ingrid Balvert - WaarBenJij.nu

Dag 4: Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Maart 2017 | Myanmar, Mandalay

Omdat we gister een drukke dag hadden en niet om 03.00 op wilden staan zijn we nog dagje langer in Mandalay en gaan we weer met onze roze scootmobiel op pad. Eerst naar t station voor treinkaartjes voor morgen, kijken of t vandaag wel lukt. Nu was t stuk rustiger op station en Ink ging met paspoorten naar loket want die hebben ze blijkbaar nodig. Ze snapte waar we naartoe wilde want ze spreken Hsipaw heel anders uit dan wij, kaartjes werden met de hand geschreven en voor €0,70 zit er ook een levensverzekering bij haha, dat geeft ons moed! In totaal voor € 5,60 2 kaartjes in the pocket voor een reis van 11 uur, geen geld. Om stipt 09.30 waren we weer bij Steef z'n vriend Mr. Myanagi en waren een beetje bang dat hij nog lag te slapen maar hij was er. Z'n hele medische verband mocht eraf en hij mocht gaan liggen voor deel 2. Ink ging weer verder met typen voor dit verslag. Na 10 minuten werd ik erbij geroepen want moest een soort stamper kopen met kruiden erin en een olie zodat ik Steef z'n rug kan masseren, dit deed hij duidelijk voor en z'n dochter werd weer geroepen voor de betaling. De olie moet uiteraard op z'n rug en die stamper met kruiden moet verhit worden met stoom zodat dit goed warm wordt. Wij t hele boeltje gekocht voor €2,00 en met verband en al konden we na ruim 1 uur weer op pad. We wilden terug naar een plek waar we gister voorbij reden waar de bevolking allerlei stenen boeddhabeelden maakt van klein tot mega groot. Die gasten maken gewoon vanuit een groot brok wit steen met een soort cirkelzaag de mooiste beelden (geen gehoorbescherming of mondkapje op of iets zodat hun hele haar en gezicht helemaal wit zijn). Ook gestopt bij een werkplaats voor weverij. Deze plaats staat bekend om de hoge kwaliteit van weefkunst. In de "ateliers" (lees oude houten schuurtjes) maken ze de longyi's (soort broekrokken) van zijde en katoen voor mannen en vrouwen. Onderweg kwam er nog een hele parade voorbij, leek wel carnaval, waar we jullie filmpje van hebben gestuurd. Een hele stoet met keiharde muziek en mooi aangeklede mannen, vrouwen en kinderen en zelfs olifanten! Lachen! Omdat we nu toch dichtbij waren gingen we nog een keer naar de Ubein brug om te kijken of t nu wat rustiger was. Dat was zo dus zijn over de brug gelopen wat nog best een stuk was in de branderige zon. Ook weer afgevinkt haha. Onderhand lunch tijd en dachten in een groot winkelcentrum in de stad wel iets te kunnen scoren. Nergens een plattegrond te zien dus maar via alle roltrappen naar boven maar helaas 2 eettentjes helemaal bovenin met rijst dus daar hadden we geen trek in. Er zat ook nog een ander winkelcentrum ernaast dus daar maar ff kijken. Gelijk maar gevraagd aan een soort bewaker en hij liep helemaal met ons mee en wees daarna ons naar bovenste verdieping, bleek t gewoon hetzelfde winkelcentrum te zijn pfff lekker lomp. De honger werd er niet minder om dus maar weer op scooter gestapt en via Tripadvisor naar Westers klinkend restaurant gereden en bingo. Leek de Barista wel! Steef heerlijke club sandwich en Ink vers fruit met muesli en yoghurt en allebei weer een heerlijk vers vruchtensapje. Als laatste wilde we nog naar een pegoda wat "het boek" werd genoemd door de receptioniste in het hotel, zij kwam daar bijna elk weekend zei ze. Was nog zoeken want zagen zoveel pagoda's die er mooi uitzagen en waarvan we dachten dat dat "het boek" was. Iedere keer weer omkleden voordat we naar binnen mogen, dat worden we wel beetje zat op dag 4 haha. Toch gevonden en wij op zoek naar een immens groot boek, moest niet te missen zijn. De Pagoda leek een beetje op eentje die we de eerste dag gezien hebben want ook hier stonden allemaal een soort grafstenen met teksten erop. Maar dat, inmiddels, graf boek nergens te zien. Steef z'n mobiel er weer bij gepakt en dan moesten we weer links en dan weer terug maar t schoot niet op. Ink was t al aardig zat en ging erbij zitten en pakte t toeristische boek over Myanmar erbij. Naam van dat ding opgezocht en aha hier komt de clou: de Kuthodaw pagode ligt op een terrein van 5 ha (dus we hadden al heel wat meters gelopen) en op het terrein bevinden zich 729 witte miniatuurpagoden met erin een marmeren steen. Op de stenen staat de complete tekst van de Tripitaka, de boeddhistische Heilige Schrift. Aan het overzetten van de tekst van palmblad op marmer werkten 5000 steenhouwers 8 jaar. Zo werd de boeddhistische leer voor eeuwig vastgelegd. Een geschoolde monnik die zich volledig wijdt aan het lezen van de Tripitaka heeft 2 jaar nodig om de complete tekst te lezen. Daaaaarom wordt deze pagode ook wel "het grootste boek ter wereld genoemd"!!
Nou jullie begrijpen na dit voorgelezen te hebben aan Steef hebben we ons boeltje opgepakt en zijn we weggescheurd. De lucht begon wat te betrekken dus hadden t idee dat t ging regenen dus terug naar het hotel en nog even langs supermarkt gegaan om wat fruit te kopen voor onze treinreis morgen. Daarna naar hotel en taxi geregeld om op ons te halen vannacht. We gingen eten bij het restaurant waar we gister niet gingen eten en had Ink gehoord van collega. Simpel tentje en duurde weer even voordat ober begreep dat Ink een vruchtensap wilde zonder ijs, het eten not spicey en Steef werd naar de wc gestuurd toen hij vroeg om rijst bij zijn gerecht haha..Standaard komt iemand je helpen die bijna geen Engels spreekt of snapt, ook niet als je t gerecht aanwijst op de kaart en wordt er een ander gezocht die t wel begrijpt maar dit duurt soms ff. Daarom had Steef z'n vlees al bijna op en kwam de rijst nog. En echt samen eten is ook een uitzondering want eerst krijgt de 1 z'n eten en pas daarna de ander. Dus zodra we iets hebben beginnen we maar gelijk want anders wordt t koud. Eigenlijk beetje te laat terug in het hotel dus gauw gedoucht en spullen gepakt want wordt een kort nachtje.